ورق استیل 310 و 316 دو محصول پرکاربرد در صنعت تولید انواع مقاطع فولادی هستند که در این مقاله قصد داریم به مقایسه مقایسه ورق استیل 310 و 316 و راهنمای انتخاب استیل مناسب و این موضوع که کدامیک برای چه کاری بهتر هستند  از جهات مختلف بپردازیم.

ورق استیل 316 بهتر است یا 310؟

ورق استیل 316 حاوی 16 تا 18 درصد کروم، 10 تا 14 درصد نیکل، 2 تا 3 درصد مولیبدن و مقدار ناچیزی کربن است. افزودن مولیبدن به ترکیب این گرید مقاومت آن را در برابر خوردگی نسبت به سایر گریدهای فولاد ضد زنگ افزایش داده است. ضمن اینکه با افزودن آلیاژهای دیگر به این ترکیب، حتی می‌توان خواص آن را بیشتر کرد.

در محیط‌های خورنده مانند کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی، پالایشگاه‌ها، صنعت تولید کاغذ و ساخت تجهیزات دریایی از این ورق بیشتر از گرید 310 استفاده می‌شود. ضمن اینکه ورق استیل 316 برای استفاده در صنایع شیمیایی و دارویی، تبخیرکننده‌ها و کندانسورها، نیروگاه‌های هسته‌ای و محیط‌های دریایی مناسب‌تر از ورق استیل 310 است.

از طرفی اگرچه از ورق گرید 310 در صنعت تولید مواد غذایی نیز استفاده می‌شود؛ اما مهم‌ترین کاربرد آن در تولید قطعات مختلف تجهیزات برای پردازش مواد غذایی است. این گریدها به دلیل دارا بودن ۲۵ درصد کروم و ۲۰ درصد نیکل در برابر اکسیداسیون و خوردگی بسیار مقاوم است. فولاد ضد زنگ گرید 310 و 310S دارای مقاومت عالی در برابر اکسیداسیون بوده و در اغلب مواقع عملکرد خوبی از خود در برابر حساسیت و شکنندگی نشان می‌دهد. ورق استیل 310 دارای سختی و استحکام متوسطی در دماهای بسیار پایین است. این آلیاژ عالی در دماهای بالا مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و از این نظر می‌توان گفت که کیفیتش در مقایسه با ورق استیل 316  بهتر است. ورقی که از فولاد ضد زنگ گرید 310 تولید می‌شود اغلب برای استفاده در تجهیزاتی که عملیات حرارتی انجام می‌دهند؛ راکتورهای قدرت و خطوط تولید پردازش مواد غذایی کاربرد دارند. بنابراین برای پاسخ به این سوال که ورق استیل 316 بهتر است یا 310؟ باید به این نکته توجه کنیم که قرار است ورق را کجا استفاده کرده و چه انتظارات و نیازهایی داریم.

تفاوت-های-ورق-استیل-316-و-ورق-استیل-310

ورق استیل 316 چیست؟

ورق استیل گرید 316 از نظر میزان فروش دومین محصول پرمصرف بازار در بین ورق‌های استیل محسوب می‌شود. این ورق تقریبا دارای خواص فیزیکی و مکانیکی مشابه‌ای با ورق استیل گرید 304 است و موادی که در ترکیبات آنها به کار رفته نیز تشابه دارند. تفاوت اصلی بین این دو محصول این است که ورق استیل گرید 316 حدود 2 تا 3 درصد مولیبدن را در خود جای داده است. این افزودنی مقاومت ورق را به خوردگی به ویژه در برابر کلریدها و سایر حلال‌های صنعتی افزایش می دهد.

استیل گرید 316 کاربردهای صنعتی بسیاری دارد؛ اما استفاده برای حمل مواد شیمیایی فرآوری شده و همچنین اجرای سازه‌های مختلف در محیط‌های شور مانند مناطق ساحلی از مهم‌ترین کاربردهایی است که می‌توان برای این ورق برشمرد. فولاد ضد زنگ گرید 316 به دلیل ویژگی‌های غیر واکنشی که دارد برای ساخت ابزارهای جراحی و پزشکی متریال خوبی محسوب می‌شود.

پیشنهاد وبژه : برای آگاهی از قیمت ورق استیل و دریافت لیست قیمت امروز آن با کارشناسان تامین کالا در ارتباط باشید.

کاربردهای متداول ورق استیل 316

ساخت تجهیزات صنعتی مورد استفاده در صنایع زیر مهم‌ترین کاربرد ورق استیل 316 است:

  • تولید دارو
  • تولید مواد شیمیایی
  • حمل و نقل مواد صنعتی و شیمیایی
  • مخازن تحت فشار
  • مخزن و لوله برای حمل و نگهداری از مواد شیمیایی
  • تجهیزات پزشکی
  • تجهیزات دریایی
  • مبلمان و تجهیزات قابل استفاده در فضای باز
  • تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی
  • تولید و فرآوری مواد غذایی در محیط‌های نمکی
  • لوازم تجاری

ویژگی‌های ورق استیل 316

ورق استیل ساخته شده از فولاد ضد زنگ گرید 316 جزء آن دسته از ورق‌های کروم-نیکلی آستنیتی و مقاوم در برابر حرارت است. این ورق وقتی در معرض انواع خورنده‌های شیمیایی مانند آب دریا، محلول‌های آب نمک و مواد این چنینی قرار می‌گیرد؛ نسبت به سایر گریدهای کروم-نیکلی فولاد دارای مقاومت بیشتری در برابر خوردگی است. از طرفی از آنجا که این گرید حاوی مقدار کمی مولیبدن است؛ مقاومت خوبی در برابر انواع مواد شیمیایی دارد. این نوع ورق بسیار بادوام است؛ راحت تمیز می‌‎شود و می‌توان روی آن عملیات پرداخت و جوش‌کاری را به سادگی انجام داد. ضمن اینکه به طور قابل توجهی در برابر محلول‌های داغ حاوی اسید سولفوریک، کلریدها، برومیدها، یدیدها و اسیدهای چرب مقاوم‌تر است. به طور کلی محصولاتی که با انواع فولادهای ضد زنگ حاوی مولیبدن ساخته می‌شوند در تولید برخی از داروها بسیار کاربردی هستند. چرا که این نوع ورق خطر آلودگی محصول نهایی به فلزات مختلف را به شدت کاهش می‌دهد. نکته اصلی این است که گرچه قیمت ورق استیل گرید 316 نسبت به برخی از محصولات مشابه بیشتر است؛ اما خرید این محصول در برخی از مواقع حتی صرفه اقتصادی دارد. به خصوص اگر قرار است با استفاده از آن پروژه‌ای را اجرا کنید که در فضاهای باز و در معرض محلول‌های خورنده است.

ورق استیل 310 چیست؟

ورق‌های گرید 310 از یک نوع فولاد ضد زنگ آستنیتی با کربن متوسط تولید می‌شوند که برای استفاده در دمای بالا مانند ساخت قطعات کوره و تجهیزات عملیات حرارتی کاربرد دارد. این ورق حاوی 25 درصد کروم و 20 درصد نیکل بوده که باعث می‌شود در برابر اکسیداسیون و خوردگی بسیار مقاوم شود. از آنجایی که ورق استیل 310 برخلاف گرید 316 این محصول حاوی مولیبدن نیست؛ بنابراین برای محیط‌های خورنده گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. اگرچه محتوای کروم و نیکل بالا در این ورق مقاومت آن را در برابر خوردگی به نسبت گریدهای رقیب مانند ورق 304 بالا برده است؛ اما این آلیاژ حاوی مولیبدن نیست بنابراین در برابر خوردگی بسیار ضعیف عمل می‌کند.

راهنمای خرید ورق استیل مناسب

کاربردهای متداول ورق استیل 310

ورق استیل گرید 310 یکی از مقاطع فولادی ضد زنگ آستنیتی است که خواص عالی دارد؛ تحملش در برابر حرارت بالا خوب است و می‌توان آن را به راحتی شکل داد و رویش جوش‌کاری کرد. این خواص باعث شده که معمولا از این نوع ورق برای مکان‌هایی استفاده شود که حرارت در آنجا بالاست. محتوای کروم و نیکل بالای در این محصول باعث شده که مقاومت آن در برابر خوردگی و اکسیداسیون قابل قبول بوده و از استحکام خوبی در دماهای تا 2100 درجه فارنهایت برخوردار باشد. این محصول به دلیل داشتن کروم و نیکل بالا، برای استفاده در اکثر محیط‌ها، نسبت به گریدهایی مانند 304 و 309 برتری دارد.

ورق استیل 310 مانند دیگر ورق‌های استیل که عموما دارای استحکام عالی برای استفاده در دماهای بالا هستند؛ مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر تغییر شکل خزشی و حملات محیطی دارد. بنابراین از این آلیاژ به طور گسترده در صنایعی که مرتبط با عملیات حرارتی و فرآوری مواد شیمیایی هستند استفاده می‌شود. با استفاده از ورق استیل 310 می‌توان محصولات زیر را تولید کرد:

  • قطعات کوره
  • مبدل‌های حرارتی
  • سیم جوش و الکترود
  • پوشش‌های آنیلینگ
  • لوله‌های احتراق
  • جعبه آتش‌نشان

ویژگی‌های ورق استیل 316

آلیاژ ورق استیل 310 از 25 درصد کروم و 20 درصد نیکل تشکیل شده است. این ترکیب ورق 310 را به طور قابل توجهی در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم می‌کند. مقدار کربنی که در ترکیب آلیاژ این ورق به کار رفته باعث می‌شود در هنگام استفاده ریسک شکستن ورق کمتر شود. ضمن اینکه این محصول در برابر کربوریزه شدن، اکسیداسیون و سولفیداسیون نیز بسیار مقاوم است. این ورق از نظر قابلیت ماشین‌کاری شباهت زیادی با ورق استیل 304 دارد.