مهمترین نکات برای نگهداری داربست چیست؟

  • تجهیزات داربست را قبل از ذخیره سازی تمیز کنید
  • به درستی روی هم قرار دهید، و قفسه کنید
  • برای جلوگیری از زنگ زدگی و خرابی از WD-40 استفاده کنید
  • چوب و قطعات متحرک را پوشیده نگه دارید
  • قطعات معیوب یا فرسوده را تعویض کنید

ایمنی و نگهداری مناسب دست به دست هم می دهند – و وقتی نوبت به صنعت ساخت و ساز می رسد، دستیابی به این دو امر بسیار مهم است. به همین دلیل است که ابزارها یکی از اولین ملاحظات قبل از ساخت هر سازه ای هستند.

از بین تمام ابزارهای ساختمانی موجود، بیشترین استفاده را داربست است. تقریباً همه کارگران از آنها برای انجام کارهای خود استفاده می کنند. بنابراین، دانستن بهترین نکات نگهداری داربست تضمین می کند که تجهیزات شما به خوبی نگهداری می شود و کارگران شما در محل امن هستند.

در این مقاله، ما در مورد نحوه نگهداری صحیح تجهیزات داربست و حفظ عملکرد و ایمنی آنها برای استفاده در طول مدت پروژه صحبت می خواهیم کرد. همچنین شما عزیزان میتوانید برای اطلاع از قیمت لوله داربستی و آشنایی با نحوه خرید آن با بخش فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

تجهیزات داربست را قبل از ذخیره سازی تمیز کنید

به طور کلی، تمیز کردن تمام تجهیزات ساختمانی خود پس از هر بار استفاده، تمرین خوبی است. این امر به ویژه در مورد داربست صادق است. چیزهایی مانند گچ، گل، رنگ، سیمان مرطوب، قیر و سایر مواد به راحتی می توانند داربست شما را بریزند و پوشش دهند. اگر آنها را حذف نکنید، می توانند سخت شوند و به تجهیزات شما آسیب برسانند.

قبل از تمیز کردن داربست خود، باید آنها را به طور کامل از بین ببرید و اجازه دهید کثیفی را به درستی پاک کنید. یک واشر برقی توصیه می شود تا به راحتی هرگونه کثیفی و زباله های سرسخت را از بین ببرد. در صورتی که این ابزار قادر به حذف برخی از لکه ها نیست، می توانید به جای آن از سمباده یا سنباده نیز استفاده کنید.

پس از تمیز کردن مناسب، قطعات داربست شما باید در محلی که از گرما، رطوبت و سایر عناصر در امان است نگهداری شود. ذخیره سازی مناسب مورد نیاز است زیرا قرار گرفتن در معرض این عناصر می تواند روند زوال و خوردگی فلز را تسریع کند.

اما هنگام جدا کردن و ذخیره داربست خود، تمایل به سرعت بخشیدن به فرآیند وجود دارد زیرا می تواند برای کارگران بسیار وقت گیر و خسته کننده باشد. با این حال، بی دقتی می تواند منجر به فرورفتگی، ذخیره سازی نامناسب و سایر مسائل شود که هزینه های تعویض و تعمیر را بالا می برد.

بنابراین، مطمئن شوید که کارگران شما برای برچیدن و نگهداری داربست شما به درستی آموزش دیده اند. در حالی که برخی از راه حل های ذخیره سازی ممکن است موقتی باشند (بسته به پروژه شما)، آنها باید از چیدن قطعات به روش هایی که می تواند منجر به فرورفتگی یا خم شدن شود، اجتناب کنند. آموزش صحیح همچنین باید شامل نحوه سازماندهی قطعات باشد و به شما کمک کند تا داربست خود را برای پروژه بعدی خود به سرعت پیدا کرده و جمع آوری کنید.

از WD-40 برای جلوگیری از زنگ زدگی و خرابی استفاده کنید

همانطور که اشاره کردیم، داربست ها به راحتی می توانند فرسوده شوند و زمانی که در معرض عناصر قرار می گیرند، خورده شوند. اما، به دلیل نحوه استفاده از آنها، قرار گرفتن در معرض در طول پروژه شما اجتناب ناپذیر است.

نکته خوب این است که می توانید از آنها محافظت بیشتری کنید تا با وجود قرار گرفتن در معرض قرار گرفتن، آنها را عملکردی و ایمن نگه دارید. این کار را می توان از طریق استفاده از WD-40 یا سایر روان کننده های فلزی مشابه انجام داد. با مقداری روغن کاری خوب، پیچ ها، مهره ها و سایر اجزای متحرک و قابل جدا شدن برای مدت طولانی تری در برابر زنگ زدگی و فرسودگی محافظت می شوند.

روانکاری همچنین اصطکاک بین اجزا را کاهش می دهد، به این معنی که داربست شما احتمالاً در مدت زمان کوتاهی فرسوده می شود. این امر استحکام، ایمنی و طول عمر داربست را بهبود می بخشد – تضمین می کند که می توان از آن در کل پروژه استفاده کرد.

چوب و قطعات متحرک را پوشیده نگه دارید

در حالی که داربست عمدتاً از فولاد و سایر فلزات ساخته می شود، شامل برخی از اجزای چوبی نیز می باشد. اینها تخته های چوبی هستند که برای ایجاد سکوها و پشتیبانی برای کارگران در هنگام استفاده از تجهیزات داربست به یکدیگر متصل شده اند.

در حالی که فلز می تواند تا حدودی در برابر باران مقاومت کند، چوب در شرایط مشابه تاب خورده و پوسیده می شود. قطعات فلزی کوچکتر مانند پیچ و مهره نیز در هنگام رها شدن در زیر باران احتمال زنگ زدگی و خوردگی بیشتری دارند.

برای جلوگیری از این اتفاق، مطمئن شوید که داربست خود را در صورت عدم استفاده نگه دارید. می توانید تجهیزات را در یک مکان سایه دار نگهداری کنید یا یک تله برای پوشش موقت روی داربست بیندازید.

هر قطعه معیوب یا فرسوده را تعویض کنید

اگرچه تجهیزات داربست را می توان از فلزات قوی و بادوام ساخت، اما به ناچار فرسوده یا معیوب می شوند و نیاز به تعویض دارند. این به سادگی بخشی از داشتن تجهیزاتی است که به طور مداوم بارهای سنگین و استفاده زیاد از ترافیک را تحمل می کند.

هنگام جدا کردن و تمیز کردن داربست خود، خوب است که هر قسمت را بررسی کنید تا مشخص شود که کدام یک هنوز قابل استفاده هستند و کدام یک به طور بالقوه می توانند خطر ایمنی ایجاد کنند. مراقب قطعاتی باشید که خم شدن، شکافتن یا سایر علائم سایش و پارگی را نشان می دهند. همچنین نواحی جوش را از نظر وجود ترک یا لبه های شکسته بررسی کنید.

نحوه حل کردن داربست معیوب یا آسیب دیده

پس از یافتن قسمت های معیوب یا آسیب دیده داربست خود، ممکن است از خود بپرسید که در مرحله بعد چه کاری می توانید انجام دهید. در صورت آسیب زیاد، این قطعات نیاز به تعویض دارند یا ممکن است زمان خرید یک مجموعه داربست جدید فرا رسیده باشد.

برای اطمینان از اینکه تمام تجهیزات داربست شما در بهترین حالت خود قرار دارند و برای مدت طولانی تری کاملاً کاربردی و ایمن باقی می مانند، این نکات نگهداری ضروری را برای داربست دنبال کنید. این امر ضمن کاهش هزینه های ساخت و ساز، محیط کار ایمن تر و مولدتری را برای کارگران شما ایجاد می کند.