امروزه با توجه به گسترش شهرها و افزایش ترافیک، نیاز به سازه‌هایی مانند اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها بیشتر شده است. این معابر تردد در شهرهای بزرگ را تسهیل می‌کنند اما به همان اندازه برای جان عابرین پیاده خطرناک هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت از جان عابرین هنگام عبور از اتوبان‌ها، احداث معابری هوایی بر روی این مسیرهاست. به این معابر، پل عابر پیاده گفته می‌شود. این پل‌ها باید از مصالح و متریالی ساخته شوند که تحمل وزن بالا داشته باشند. مهندسان راه و ساختمان برای ایجاد استحکام در پل‌های عابر پیاده، از انواع آهن‌آلات در ساخت این سازه استفاده می‌کنند. برای آشنایی با مصالح و متریال فلزی که در ساخت پل عابر پیاده کارایی دارند ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

در ساخت پل عابر پیاده از چه مقاطع فولادی استفاده می‌شود؟

پل عابر پیاده از آن دسته سازه‌های فلزی است که در ساخت آن باید از انواع آهن‌آلات استفاده کرد. هر بخش از این سازه باید با یک نوع مقطع فولادی ساخته شود. به عنوان مثال متریالی که برای ساخت پایه پل به کار برده می‌شود برای کف، پله‌ها و نرده‌‌های اطراف آن اصلا مناسب و کاربردی نیستند. در واقع برای ساخت این سازه به صورت استاندارد الزاماتی تدوین شده است که ساخت پل عابر بر اساس آنها، استحکام و دوام سازه را تضمین می‌کند. معمولا برای ساخت یک پل عابر پیاده نیاز به مصالح زیر داریم:

  • انواع تیرآهن فولادی
  • انواع ورق‌های فولادی مانند ورق آجدار
  • انواع لوله فولادی
  • قوطی پروفیل فولادی

پیشنهاد ویژه : برای دریافت لیست قیمت میلگرد آجدار با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاربرد تیرآهن در ساخت پل عابر پیاده

پایه‌ها یکی از بخش‌های مهم پل‌های عابر پیاده هستند. استحکام این سازه تا حدود زیادی به مقاومت تیرآهنی بستگی دارد که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع تیرآهن اصلی‌ترین ماده اولیه در ساخت پل عابر پیاده است. این مقطع فولادی توان بالایی در تحمل نیروهای تنشی، برشی و خشمی دارد و در ساخت سازه‌ای مانند پل عابر پیاده بسیار کاربردی است. وظیفه اصلی تیرآهنی که به عنوان پایه پل استفاده می‌شود انتقال بارهای وارده بر سازه است. پایه‌هایی که به عنوان نگهدارنده پله‌ها به کار برده می‌شوند نیز از تیرآهن ساخته می‌شود اما به دلیل اینکه ارتفاع کمتری نسبت به پایه‌های اصلی دارند؛ از اهمیت کمتری برخوردار است. این پایه‌ها را از طریق برش تیرآهن به ارتفاع مورد نظر می‌رسانند.

کاربرد لوله فولادی در ساخت پل عابر پیاده

کاربرد ورق فولادی در ساخت پل عابر پیاده

ورق‌های فولادی که از نوع آجدار هستند بیشترین کاربرد را در ساخت پل‌های عابر پیاده دارند. روی سطح این نوع ورق فولادی برآمدگی‌هایی به شکل الماسی، عدسی شکل، شطرنجی و… وجود دارد که در جلوگیری از لغزش و افزایش اصطکاک در محل‌های پر رفت و آمد بسیار موثر است. ورق آجدار علاوه بر افزایش ضریب ایمنی عابرین پیاده حین عبور از پل، زیبایی ظاهری فراوانی نیز دارند. پل‌هایی که کف و محل‌های عبور آن از ورق آجدار ساخته شده است؛ در زمان بارش برف و باران، نیازی به پاشیدن شن و ماسه برای جلوگیری از لغزندگی ندارند.

پیشنهاد ویژه : برای دریافت قیمت ورق روغنی و همچنین لیست قیمت ورق سیاه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاربرد لوله فولادی در ساخت پل عابر پیاده

ستون کناری راهروی پل‌ها و خرپا سقف را در پل‌های عابر پیاده از لوله‌های فولادی می‌سازند. این لوله‌ها از نوع بدون درز هستند و معمولا از نظر قیمتی نسبت به دیگر لوله‌ها گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب می‌شوند. گاهی در پل‌های کوچک از لوله فولادی به عنوان جایگزین برای ساخت پایه اصلی سازه استفاده می‌شود. البته این تصمیم بستگی به نظر مهندس ناظر و کیفیت لوله‌های خریداری شده دارد. لوله‌هایی که دارای قطر 0.5 تا 16 اینچ و نیز ضخامتی معادل 2 الی 6 میلی‌متر هستند برای استفاده به این منظور بسیار مناسبند.

پیشنهاد ویژه : برای دریافت قیمت لوله استیل  و همچنین لیست قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله فولادی گالوانیزه  با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاربرد قوطی پروفیل در ساخت پل عابر پیاده

منظور از پروفیل در اینجا، پروفیل‌هایی با مقطع بسته و به شکل مربع یا مستطیل است که در ساخت پل و دیگر سازه‌ها کاربرد زیادی دارند. در اکثر پل‌های عابر پیاده نرده‌های اطراف را از این نوع مقطع فولادی می‌سازند. برای اینکه پلی مستحکم و ایمن داشته باشیم بهتر است قوطی پروفیلی را برای ساخت نرده‌ها استفاده کنید که دارای ابعاد استاندارد است. به این نوع پروفیل، قوطی صنعتی یا ستونی نیز گفته می‌شود. ضخامت این قوطی‌های صنعتی بیش از 6 میلی‌متر و طول هر ضلع آنها به صورت تقریبی 12 سانتی‌متر است. نسبت استحکام قوطی‌های پروفیل پرکاربرد در ساخت پل‌های عابر پیاده به وزن آنها بالاست. البته در کنار این پروفیل‌های مستحکم می‌توان از پروفیل‌هایی با سایز کم و به صورت مقطع مربعی نیز برای این منظور استفاده کرد.

کاربرد ورق فولادی در ساخت پل عابر پیاده

پیشنهاد ویژه : برای دریافت اطلاعات قیمتی و موجودی قوطی پروفیل صنعتی  با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مراحل ساخت پل عابر پیاده

در حال حاضر دستورالعملی در قالب آیین‌نامه راهنمای مکان‌یابی و طراحي پل‌های عابر پياده برون شهری و تبليغات روي آنها وجود دارد که تمامی مجریان پروژه‌های احداث پل‌های عابر پیاده باید در جهت رعایت ضوابط ایمنی، ترافیکی، معماری، سازه و نگهداری در تمام مراحل ساخت و مونتاژ، به اصول آن پایبند باشند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این آیین‌نامه به آن اشاره شده است ممنوعیت فروش و ساخت پل عابر پیاده به صورت آماده است. بر اساس این قانون هیچ پیمانکاری حق نصب و مونتاژ پل عابر پیاده‌ای که از قبل ساخته شده است را ندارد. روند ساخت پل به این صورت است که ابتدا درخواست مبنی بر ساخت باید از سوی متولی به شرکت پیمانکار ارسال شود. سپس پیمانکار عملیات برآورد هزینه‌های فنی و اجرایی را انجام داده و در صورت توافق با کارفرما، قرارداد رسمی بین آنها امضا شود. در طی عملیات ساخت پیمانکار باید قسمت‌های مختلف پل را بر اساس ابعاد و اندازه‌های واقعی و دقیق و اصول مهندسی و تحت نظر مهندسان ناظر ساخته و پس از اتمام روند ساخت تمام قسمت‌ها، سازه را در محل احداث مونتاژ کند.