ورق پانچ به ورق‌های فلزی مشبکی گفته می‌شود که در ساخت لوازم خانگی، ایستگاه‌های اتوبوس، تولید اکسسوری‌های زینتی، سقف و دیواره‌های آسانسور و چندین کاربرد دیگر از آنها استفاده می‌شود.

ورق پانچ نوعی ورق فلزی است که به دلیل وجود حفره‌ها تو خالی زیاد روی سطح خود به این نام شناخته می‌شود. این ورق آهنی مشبک دارای طرح‌های متنوعی است و با ضخامت‌ها و در سایزهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. این اشکال می‌توانند به شکل مربع، لوزی، ستاره یا دایره باشند. به فرآیندی که به وسیله دستگاه روی این ورق حفره ایجاد می‌شود پانچینگ گفته می‌شود. این ورق فولادی دارای مزایای بسیاری است و همین مزایا باعث شده که از ورق پانچ در صنایع مختلف به وفور استفاده شود. به عبارت دیگر ورق پانچ به محصولی گفته می‌شود که حاصل انجام عملیات پانچ روی ورق مسطح فولادی است. پانچینگ نوعی عملیات صنعتی است که طی آن فلز که همان ورق فولادی است شکل‌دهی می‌شود.

از آنجایی که پانچ دستی خطای زیادی دارد؛ ورق پانچ را با این عملیات تولید نمی‌کنند چرا که خطای انسانی در ایجاد این حفره‌ها باعث کاهش کیفیت محصول می‌شود. همانطور که در بخش بعدی این مقاله توضیح می‌دهیم؛ حفره‌های روی این ورق توسط پرس پانچ و به وسیله نیروی مشخصی ایجاد می‌شود. پانچ بعد از عبور از ورق و سوراخ کردن آن، به یک حفره حدیده که زیر ورق قرار دارد وارد می‌شود.

پیشنهاد ویژه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ورق سیاه و دریافت لیست قیمت میلگرد آجدار با کارشناسان تامین کالا در ارتباط باشید.

انواع مختلف ورق های پانچ

روش تولید ورق پانچ به چه صورت است؟

پانچینگ به دو صورت دستی و ماشینی انجام می‌شود. پانچ دستی معمولا همراه با خطای انسانی است و به همین خاطر استفاده از این روش ممکن است منجر به کیفیت پایین محصول شود. اما در روش ماشینی، به خاطر دقت بالای دستگاه در ایجاد حفره‌ها، محصول تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه دستگاه قادر است عملیات پانچینگ را با سرعت بیشتری انجام دهد. روش‌های متعددی برای ایجاد این حفره‌ها وجود دارد که روش‌های سمبه‌ماتریس، واترجت، پرس پاچ و در نهایت لیزر از جمله این روش‌ها محسوب می‌شوند. علمیات پانچ روی ورق به وسیله دستگاه NC توسط خود دستگاه کنترل و هدایت پانچ به صورت دستی انجام می‌شود.

به غیر از این ماشین، دستگاه دیگری نیز برای پانچینگ وجود دارد که به آن دستگاه CNC گفته می‌شود. در این دستگاه هدایت و کنترل کار به صورت دیجیتالی و کامپیوتری انجام می‌شود. دستگاه CNC می‌تواند حفره‌هایی با دقت میلی‌متر و در اشکال هندسی منظم یا غیر‌منظم با فاصله و قطرهای متفاوت به صورت ردیفی یا زیگزالی ایجاد کند. این دستگاه دقیق قادر است پانچ ورق را در ضخامت‌های 0.5 میلی‌متر تا 12میلی‌متر و در ابعاد 5/1 تا 3 متر حفره‌هایی با سایز 80 میلی‌متر را با دقت 0٫01 میلی‌متر تولید کند. این دستگاه مجهز به مینی کامپیوتری است که به عنوان واحد کنترل آن محسوب می‌شود. وجود این کامپیوتر در ماشین سبب شده است که تا حد بسیار زیادی مدارهای سخت افزار اضافی در واحد کنترل حذف شوند. وظیفه اصلی این دستگاه، ارسال برنامه‌های لازم جهت برش و یا حک فلزات و غیر‌فلزات است.

ارسال این اطلاعات به دستگاه کمک می‌کند تا تمام مراحل انجام کار و ابعاد نهایی قطعه از طریق کامپیوتر به دستگاه ارسال شود. این مزایا باعث شده که دستگاه CNC مانند یک ربات دقیق بوده و تمام مراحی کار را بر اساس یک برنامه و دستورالعمل دقیق انجام دهد. روی ماشین CNC می‌توان از ابزارهای مختلفی نظیر دستگاه تراش و ماشین حفاری استفاده کرد. ورق پانچ را معمولا با استفاده از فولاد‌ ضدزنگ، فولاد نورد سرد و آلومینیوم تولید می‌کنند.

تاریخچه استفاده از این نوع ورق در صنایع مختلف به خصوص صنعت معدن، به 150 سال پیش باز می‌گردد. این ورق در آن سال‌ها به صورت دستی و به کمک میخ تولید می‌شد. عملیات سوراخ کردن ورق به کمک میخ و دست به پرفورمینگ مشهور است. این عملیات کم کم طی سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی تغییر کرد و در حال حاضر فقط به کمک دستگاه انجام می‌شود.

کاربرد انواع ورق های پانچ

انواع ورق پانچ

ورق مشبک یا همان ورق پانچ را معمولا از ورق‌های روغنی، ورق گالوانیزه، آلومینیوم، سیاه، استیل و کامپوزیت تولید می‌کنند. سایز این محصولات نیز غالبا 1 در 2 و ضخامت آنها 8 میلی‌متر است. با این وجود در اکثر کارخانه‌ها امکان تولید ورق پانچ با ابعاد و ضخامت مورد نظر مشتری نیز وجود دارد. ورق پانچ مشبک گالوانیزه (سفید)، ورق پانچ مشبک روغنی (نورد سرد) و ورق پانچ مشبک سیاه (نورد گرم) از جمله انوع ورق پانچ هستند. با این وجود ورق پانچ استیل تقریبا پرکاربردترین و رایج‌ترین پانچ‌های موجود در بازار شناخته می‌شود. کاربرد فراوان این محصول به مقاومت بالای آن در برابر خوردگی باز می‌گردد. به همین خاطر در صنایعی مانند صنعت آب، نفت، هوا، نیروگاه، تولید غذا و دارو و گاز بسیار کاربردی است.

به غیر از این محصولات، نوعی دیگر از ورق مشبک نیز وجود دارد که به آن ورق پانچ آجدار گفته می‌شود. این ورق از جمله ورق‌های گرم محسوب شده که بدنه آجدار آن از سر خوردن افراد و اشیاء روی سطوح جلوگیری می‌کند. به غیر از شرکت فولاد مبارکه، شرکت‌های دیگری نیز در کشور روسیه و قزاقستان وجود دارند که جزء تولیدکنندگان برتر این محصول محسوب می‌شوند. استفاده در کف‌های در حال ساخت، کف اتاق کامیون و وانت‌بار، راه‌سازی، پله‌های اضطراری و دستگاه‌های صنعتی از جمله کاربردهای مهم این محصول هستند.

ورق پانچ رنگی نیز به نوعی از ورق گالوانیزه رنگی گفته می‌شود که روی سطح آن را لایه‌ای از رنگ الکترواستاتیک پوشانده است. این محصول علاوه بر مقاومت بالا دارای زیبایی منحصربه‌فردی است.

ورق پانچ چه کاربردهایی دارد؟

ساخت آثار هنری و بخش‌هایی از معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها مهم‌ترین کاربرد این محصول هستند. علاوه بر این از ورق پانچ می‌توان در تولید محصولات دیگری مانند موارد زیر استفاده کرد:

  • حفاظ هواکش موتورخانه‌ها
  • ساخت قطعات لوازم خانگی
  • ایستگاه‌های اتوبوس
  • تولید صنایع فلزی و صنایع دکوراسیون
  • حفاظ نیروگاه‌های برق و دکل‌های مخابراتی
  • سقف و دیواره‌های آسانسور
  • ساخت درب برای پارکینگ‌ها و ورودی منازل

ضمن اینکه ساخت انواع سقف و سایه‌بان و پارتیشن از دیگر کاربردهایی هستند که برای این محصول می‌توان آنها را نام برد. در برخی از سازه‌ها به خصوص ساختمان‌های اداری برای اجرای نمای سازه‌های معماری و عمرانی نیز از ورق پانچ استفاده می‌شود. تولید انواع مبلمان شهری و سطل‌زباله، دیواره ایستگاه تاکسی و اتوبوس و دکل‌های مخابراتی از دیگر کاربردهای ورق پانچ در زمینه عمران و شهرسازی هستند. اگر یکی از کاربری‌های مطرح شده در بالا مد نظرتان است؛ می‌توانید برای استعلام قیمت ورق فولادی پانچ و دیگر انواع این محصول با کارشناسان ما در تماس باشید.