یکی از مهم‌ترین مزایایی که آشنایی با مشخصات فنی لوله داربستی دارد این است که به فعالان صنعت ساختمان کمک می‌کند که سازه داربستی مستحکمی را برپا کرده و از تامین امنیت جانی کارگرانی که روی این ساختار موقت کار می‌کنند مطمئن شوند. در صورتی که قبل از آشنایی با این مشخصات اقدام به خرید لوله داربستی و نصب داربست با آن کنید ممکن است  اتفاقات ناگوار و خطرناکی در محل احداث پروژه رخ دهد. علاوه بر مشخصات لوله‌های داربستی، بهتر است با دیگر اجزای داربست و نکاتی که در زمان نصب و برپایی این سازه موقت باید به آنها توجه کنید نیز آشنا باشید. این موضوعات مهم‌ترین مطالبی هستند که در این پست به توضیح آنها پرداخته‌ایم.

لوله داربست باید با استاندارد EN39 ساخته شود و از فولاد گالوانیزه باشد. آنها باید قطر 48.3 میلی متر و ضخامت دیواره 3.2 تا 4.0 میلی متر داشته باشند. لوله ها باید از نظر بصری مستقیم ظاهر شوند و بیش از 15 میلی متر در طول 3 متر منحرف نشوند. اینجاست که از لوله به عنوان وسیله ای برای ضربه زدن به جسم دیگر استفاده شده است.

لوله های داربست به لوله های مشکی، لوله های فولادی رنگ شده و لوله های فولادی گالوانیزه تقسیم می شوند. چه لوله سیاه باشد، چه لوله فولادی رنگ شده یا لوله گالوانیزه، مشخصات آنها مشابه است. میلی متر، و برخی از قطعات از 60 میلی متر استفاده می کنند.

تفاوت هایی در ضخامت دیواره لوله داربست وجود خواهد داشت و مشخصات نسبتاً بزرگ است. 2.75 میلی متر، 3.0 میلی متر، 3.25 میلی متر، 3.5 میلی متر، 3.6 میلی متر، 3.75 میلی متر، 4.0 میلی متر وجود دارد. طول نیز مشخصات متفاوتی دارد. طول کلی بین 1-6.5 متر مورد نیاز است.

مواد معمول مورد استفاده برای لوله های داربست Q195، Q215 و Q235 هستند. این سه ماده دارای طیف گسترده ای از کاربردها، عملکرد بسیار خوب و بافت سخت هستند. آنها برای داربست بسیار مناسب هستند تا ایمنی محیط ساخت و ساز و ساخت و ساز معمولی را تضمین کنند.

لوله‌های داربست لوله‌های فولادی گالوانیزه هستند که به شکل‌های گرد یا لوله‌های آلومینیومی با قطر استاندارد O.D 48.3 میلی‌متر (BS1139 EN39) نورد شده‌اند.

آنها توسط اتصالات داربست و اتصالات در ساخت و ساز به هم متصل می شوند تا انواع داربست ها را تشکیل دهند.
طولانی ترین لوله داربست 6.4 متر (21 دقیقه) و 6 متر (20 دقیقه) است. طول را می توان به اندازه های سفارشی نیز از 0.3 متر تا 5.8 متر برش داد.
گریدهای فولادی لوله های داربست شامل S235، S355، STK400، STK 500 و غیره می باشد.

برای آشنایی با نحوه خرید لوله داربستی با بخش فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

مهمترین مشخصات فنی لوله داربستی

داربست چیست؟

قبل از ارائه توضیحات تکمیلی در مورد موضوع اصلی، اجازه دهید ابتدا تعریفی از داربست داشته باشیم. داربست در واقع به یک سازه موقتی گفته می‌شود که با استفاده از نوعی لوله فولادی خاص و در کنار سازه اصلی برپا شده و امکان دسترسی به قسمت‌های مرتفع را برای کارگران و پیمانکاران فراهم می‌کند. به لوله‌های فولادی که با اتصال به یکدیگر به کمک بست‌های مخصوص تشکیل داربست می‌دهند؛ لوله داربستی یا لوله 5 گفته می‌شود. این لوله هم در صنعت ساختمان بسیار پرکاربرد است و هم با استفاده از آن می‌توان پایه‌های موقتی را ساخت و در مکان‌هایی مانند نمایشگاه‌های فصلی و دوره‌ای از آنها استفاده کرد.

لوله داربستی چیست؟

اکثر ساختمان‌های مدرن و امروزی در یک ویژگی با هم مشترک هستند که آن هم ارتفاع کلی سازه و تعداد طبقات آن است. از این رو قطعا انجام برخی از کارهای ساختمانی مانند سیمان‌کاری دیوارهای کناری و اجرای نما با چالشی به نام کار در ارتفاع مواجه هستند. با وجود اینکه این چالش از دور غیرقابل حل به نظر می‌رسد؛ اما داربست توانسته آن را به راحتی رفع کند. همانطور که اشاره شد؛ داربست یک سازه موقتی است که با استفاده از لوله داربستی و بست‌های مخصوصی که آنها را به هم متصل می‌کند برپا شده و مشکل کار در ارتفاع را حل می‌کند. این سازه بعد از اتمام پروژه به راحتی جمع می‌شود.

لوله‌های فولادی که برای تشکیل داربست قابل استفاده هستند در طول‌های مختلف از 3 تا 6 متر در بازار یافت شده و قطر خارجی استاندارد برای آنها 48.3 میلی‌متر است. به همین خاطر گاهی به آن لوله 5 نیز گفته می‎شود. جنس بدنه این لوله‌ها از فولاد ساخته می‌شود. به همین خاطر از نظر ایمنی و استحکام نسبت به لوله‌های چوبی که در گذشته بیشتر از آنها برای برپایی داربست‌های ساختمانی استفاده می‌شد گزینه بهتری محسوب می‌شوند. داربست را معمولا با توجه به نیاز پروژه و محدودیت‌هایی که وجود دارد در اشکال مختلف و با فاصله‌ای حدودا 30 سانتی‌متری از دیواره ساختمان برپا می‌کنند.

اندازه لوله های داربست چیست؟

  • قطر استاندارد لوله داربست 48.3mm O.D است. اندازه متریک 48.3 میلی متری خاص از اندازه گیری قدیمی اینچ 1.5 اینچ است.
  • در اندازه گیری اینچ قدیمی، 1.5 اینچ به معنای قطر داخلی لوله داربست است. برای جلوگیری از خطا و سردرگمی، امروزه اندازه های متریک خاص محبوب تر و یکنواخت تر هستند.
  • در استانداردهای ژاپنی و کره ای، قطر لوله داربست استاندارد 48.6 میلی متر است.

لوله داربست از چه ساخته شده است؟

  • لوله های داربست از فولاد یا آلومینیوم ساخته شده اند.
  • لوله های داربست فولادی به صورت گرم نورد شده و به شکل گرد در می آیند.
  • لوله های داربست آلومینیومی از آلومینیوم اکسترود می شوند

ضخامت لوله های داربست

  • 4.0 میلی متر برای استاندارد BS1139 و EN 39
  • 3.2 میلی متر برای EN10219، EN39، EN 10210
  • 2.4 میلی متر برای لوله های GI JIS 3444
  • ضخامت دیوار سفارشی با توجه به نیاز مشتری

گرید های لوله های داربست

درجه لوله داربست فولادی: S235, S275, S355, STK 400, STK500, A36, A52
گرید لوله داربست آلومینیومی: 6061, 6082

نام های لوله داربست در ساخت و ساز

  • قطب ها یا استانداردهای داربست (لوله عمودی سیستم لوله داربست)
  • داربست لجرز (لوله افقی سیستم لوله داربست)
  • ترانسوم داربست (لوله میانی سیستم لوله داربست)
  • مهاربند داربست (لوله مورب سیستم لوله داربست)

طول لوله داربست در ساخت و ساز چقدر است

  • دفتر داربست: 0.3 متر تا 3 متر (لوله افقی)
  • استاندارد داربست: 0.5 متر تا 6 متر
  • مهاربندهای داربست: 1.5 متر تا 6.4 متر

یک نکته مهم در مورد مشخصات فنی لوله داربستی

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد مشخصات فنی لوله داربستی وجود دارد و تمام فعالان حوزه ساختمان باید با آن آشنا باشند؛ دسترسی به اطلاعات مهمی از قبیل اندازه این لوله‌ها، کاربرد آنها در صنعت ساختمان‌سازی و جنس بدنه‌شان است. در واقع لوله‌های داربستی بسته به ضخامت دیواره، قطر داخلی و طول و ابعاد دارای کاربردهای مختلفی هستند و هر کدام از آنها یک سطح از ایمنی را به دنبال دارند. بنابراین اینکه بدانید برای کاربرد مورد نظرتان باید لوله داربستی که انتخاب می‌کنید چه مشخصات فنی و ظاهری داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشخصات فنی لوله داربستی

معرفی قطعات تشکیل‌دهنده و مشخصات فنی لوله داربستی

در این بخش قصد داریم به صورت دقیق و تخصصی در مورد اجزایی که با کنار هم قرار دادن آنها می‌توانید داربست برپا کنید صحبت کنیم. هر داربست از دو جزء اصلی لوله داربستی و بست‌هایی که آنها را به هم متصل می‌کنند تشکیل شده است. اما اگر بخواهیم ساختار این سازه را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم باید بگوییم که هر داربست دارای اجزای زیر است:

لوله داربستی

لوله داربستی در واقع شریان اصلی و مهم‌ترین بخش در هر داربستی است. این لوله را از فولاد یا ورق گالوانیزه می‌سازند و از نظر ساختاری به حدی قوی است که می‌تواند بستر محکمی برای تحمل وزن چندین کارگر را فراهم کند. در کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی این محصول را به دو صورت درزدار و بدون درز یا همان مانیسمان تولید می‌کنند. قطر لوله‌های فولادی مناسب برای نصب داربست حدود 48 میلی‌متر و ضخامت آنها می‌تواند بین 3.5 تا 5.3 میلی‌متر باشد. این ضخامت متفاوت باعث می‌شود که وزن لوله‌های داربستی نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

سیم

سیم‌های گالوانیزه یکی از اجزای کاربردی در داربست‌ها هستند که از آنها برای بستن و اتصال لوله‌های داربستی به یکدیگر استفاده می‌شود.

 چرخ داربست

چرخ داربستی در واقع قطعه‌ای است که بیشتر از آن برای برپایی داربست‌های متحرک استفاده می‌شود. با نصب این چرخ‌ها زیر لوله‌هایی که پایه داربست را تشکیل می‌دهند می‌توان سازه را با فشار دست حرکت داد.

 بالابر

بالابر نام دستگاهی است که با استفاده از آن می‌توان مصالح ساختمانی و ابزارهای سنگینی که کارگران در طبقات بالا به آنها نیاز دارند را حمل کرد.

 نردبان فلزی

گاهی بسته به شرایط و محدودیت‌هایی که در محل پروژه وجود دارد؛ به جای بالابر از نردبان فلزی برای انتقال برخی از مصالح سبک و ابزارهای دستی به طبقات بالا استفاده می‌شود.

جک داربست

جک نیز به قطعه‌ای گفته می‌شود که با استفاده از آن داربست را ثابت نگه داشته و از حرکت کردنش جلوگیری می‌کنند. این جک هم مانند چرخ بیشتر در داربست‌های متحرک کارایی دارد.

صفحه زیر ستون

با استفاده از صفحه‌ای که زیر ستون داربست کار گذاشته می‌شود؛ نیرو و بار وارده به این سازه و بخش پایینی ستون توزیع شده و داربست ایمن‌تر می‌شود.

 پایه

قطعه‌ای که به نام پایه در سازه داربست شناخته می‌شود با قابلیت تنظیم خود به داربست‌بند اجازه می‌دهد که ارتفاع لوله‌های داربستی به کار رفته در سازه را به دلخواه تغییر دهد.

 بست

از بست نیز برای بستن و اتصال لوله‌های افقی که نسبت به هم زاویه 90 درجه دارند استفاده می‌شود.

میله شکافدار

اگر لوله‌های داربستی که برای برپایی این سازه به آنها دسترسی دارید کوتاه باشند؛ می‌توانید با استفاده از میله‌های شکافدار طول آنها را افزایش داده و تا جایی که نیاز دارید امتدادشان دهید.

 کاور

کاور هم به پوششی گفته می‌شود که لوله‌ها فولادی را با استفاده از آنها پوشانده و از تماس‌شان با عوامل محیطی مخرب مانند رطوبت که باعث کاهش طول عمر لوله داربستی می‌شوند جلوگیری می‌کنند.

 مغزی

مغزی قطعه‌ای است که عملا اتصال لوله‌ها بدون حضور آن امکان‌پذیر نیست.

 تخته

تخته به الواری از جنس چوب یا فلز گفته می‌شود که روی پایه‌های افقی قرار گرفته و کارگران برای کار کردن روی آن می‌ایستند. البته معمولا برای کاهش هزینه‌های پروژه از الوارهای چوبی که کاربردی‌تر هستند و وزن کمتری دارند به عنوان تخته در داربست استفاده می‌شود.

 کفشک فلزی

کفشک فلزی ابزاری است که برای اتصال در بخش انتهایی و پایانی لوله‌های داربستی از آن استفاده می‌شود.

 کفشک پایه

کفشک پایه نام قطعه‌ای چوبی است که محل قرارگیری آن جایی درست زیر قسمت زیرین کفشک‌های فلزی است. از این ابزار چوبی به منظور پوشش ناهمواری سطح زمین و برای تراز کردن مجموعه داربست استفاده می‌شود.

 آشنایی با انواع داربست

همانطور که اشاره کردیم؛ سازه داربست را می‌توان به روش‌های مختلفی برپا کرد. به طور کلی 5 مدل داربست وجود دارد که هر کدام از آنها علاوه بر شکل ظاهری متفاوت، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. این 5 مدل داربست پرکاربرد عبارتند از:

  • داربست پایه‌دار
  • داربست معلق
  • داربست مثلثی
  • داربست چکشی ستاره
  • داربست چکشی کاسه‌ای

هرکدام از این داربست‌ها با استفاده از یک نوع بست‌ فلزی خاص که در ادامه توضیح‌شان می‌دهیم برپا می‌شوند.

 انواع بست در داربست‌ها

6 مدل بست وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید انواع داربست‌هایی که در بخش قبلی توضیح دادیم را با کمک لوله داربستی احداث کنید:

  • بست آهنگیر که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و در 2 سمت به تیرآهن و لوله داربست بسته می‌شود.
  • بست 2 پیچ به نسبت بست‌هایی که با 4 پیچ متصل می‌شوند از مقاومت کمتری برخوردار است و برای محیط‌های کم فشار و برای داربست‌های کم ارتفاع گزینه مناسبی محسوب می‌شود.
  • بست 4 پیچ به نوعی بسته بسیار مقاوم گفته می‌شود که می‌تواند 2 لوله داربستی عمود را به یکدیگر متصل کند.
  • بست متحرک که منعطف‌ترین و کاربردی‌ترین بست برای برپایی داربست است و می‌توان با تغییر زاویه اتصال در آن، انواع داربست را ایجاد کرد.
  • بست تک‌پیچ که به آن بست چادری هم گفته می‌شود و بیشتر برای داربست‌هایی که جهت چادر زدن برپا می‌شوند کاربرد دارد.
  • می‌توان با استفاده از بست پیوندی یا همان بست زبانه‌ای لوله‌های داربستی افقی را با زاویه 90 درجه به یکدیگر متصل کرد.

حال که با مشخصات لوله داربستی و انواع بست داربست و داربست آشنا شدید؛ قطعا نیاز به مرجعی برای خرید این محصولات دارید. فروشگاه آنلاین تامین کالا این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده تا با یک تماس تلفنی بتوانند قیمت انواع بست و قیمت لوله داربستی را استعلام کنند. برای استفاده از این سرویس کافیست که با شماره‌های درج شده در بالای همین صفحه تماس بگیرید.